Over Max Verstappen in de Formule 1 

Max Emilian Verstappen (geboren 30 september 1997) is een Belgisch-Nederlandse coureur die momenteel deelneemt aan de Formule 1, onder de Nederlandse vlag, met Red Bull Racing. Tijdens de 2015 Grand Prix van Australië, toen hij 17 jaar en 166 dagen oud was, werd hij de jongste coureur die deelnam aan de Formule 1. Hij heeft verschillende andere “primeurs” in de Formule 1-races.

Max Verstappen - F1 Driver for Red Bull Racing

Na het seizoen 2015 bij Scuderia Toro Rosso te hebben doorgebracht, begon hij zijn 2016-campagne bij het Italiaanse team voordat hij na vier races werd gepromoveerd tot het moederteam Red Bull Racing als vervanger van Daniil Kvyat. Op 18-jarige leeftijd won hij de 2016 Spaanse Grand Prix bij zijn debuut voor Red Bull Racing, en werd hij de jongste coureur ooit en de eerste Nederlandse coureur die een Formule 1 Grand Prix won.

In de loop van de volgende vier seizoenen behaalde hij nog eens negen raceoverwinningen, waaronder de eerste voor een door Honda aangedreven coureur sinds 2006, en drie poleposities. Hij eindigde de kampioenschappen van 2019 en 2020 op de derde plaats. Verstappen blijft na ondertekening van een contractverlenging tot het einde van het seizoen 2023 bij Red Bull.

Hij is de zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen.

Seizoen 2020

Verstappen bleef in 2020 naast Albon racen voor Red Bull. Bij de Grand Prix van Oostenrijk van 2020 begon hij als tweede, maar stopte vroeg in de race nadat een probleem met het vliegwiel een elektronisch probleem met de aandrijfeenheid veroorzaakte.  Honda voerde tegenmaatregelen in naar aanleiding van de pensionering. 

Bij de Grand Prix van Hongarije van 2020 crashte hij in natte omstandigheden op weg naar de startgrid, maar hij was in staat om de auto terug te rijden naar de grid waar zijn monteurs de ophanging van de auto repareerden in de korte tijd die nog over was voor de start. van de race. Na de reparatie klom Verstappen van de zevende plaats op de grid naar de tweede plaats aan de finish van de race. 

Hij won de 70th Anniversary Grand Prix op Silverstone, nadat hij als vierde was gestart. Red Bull Racing Team Principal, Christian Horner, beschreef het als “een geweldige prestatie” door Verstappen en het Red Bull-ondersteuningsteam. 

Hij werd tweede bij de Spaanse Grand Prix, na kwalificatie als derde. Bij de Belgische Grand Prix van 2020 eindigde hij als derde na de kwalificatie ook als derde. Hij leed aan twee DNF’s op rij bij de Italiaanse en Toscaanse Grands Prix, waarna hij de tweede plaats verloor in het kampioenschap. Bij de Russische Grand Prix eindigde Verstappen de race als tweede, zijn zevende podiumplaats van 2020, na kwalificatie als tweede achter Hamilton. Bij de Grand Prix van de Eifel eindigde Verstappen als tweede na de kwalificatie als derde. Hij wist ook de snelste ronde van de race te halen. Bij de Portugese Grand Prix kwalificeerde Verstappen zich als derde. Na een slechte eerste ronde was hij nog maar 5e. Hij herstelde zich naar de 3e plaats en pakte zijn 40e podium in de Formule 1. Bij de Grand Prix van Emilia Romagna was hij op weg om 2e te claimen na vloerproblemen voor Valtteri Bottas, maar kreeg toen een lekke band en spinde, waardoor hij zijn 4e pensionering van de 2020 seizoen.

Tijdens de vrije training voor de Portugese Grand Prix was Verstappen onderwerp van controverse over opmerkingen die hij maakte op de teamradio na een botsing met Lance Stroll, waar hij de woorden “retard” en “mongol” gebruikte in reactie op de botsing. Verstappen gaf na de sessie toe dat de door hem gebruikte woordkeuzes “niet correct” waren, terwijl de Mongoolse regering en de Mongoolse identiteitsgroep Verstappen hebben gevraagd zijn excuses aan te bieden voor de opmerkingen; de Mongoolse regering drong er ook bij de FIA ​​op aan actie te ondernemen naar aanleiding van de opmerkingen die hij maakte, hoewel de FIA ​​geen actie heeft ondernomen.